Na terenie naszej szkoły działa Rzecznik Praw Ucznia. Jego zadaniem jest bronić praw uczniów i pomagać w tych wszystkich momentach, gdzie te prawa nie są przestrzegane. Każdy uczeń może zwracać się do niego ze sprawami, w których będzie potrzebował pomocy i wsparcia. Rzecznik dołoży wszelkich starań, aby znaleźć dobry i pokojowy sposób rozwiązania problemów.
Obecnie rolę Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia pełni nauczyciel historii - Lidia Krzyżosiak.
Regulamin powoływania i działania
Rzecznika Praw Ucznia
na terenie Szkoły Podstawowej nr 2
im. Ignacego Krasickiego w Malborku
§ 1 |
W szkole działa wybrany większością głosów, w drodze tajnego głosowania, nauczyciel będący Rzecznikiem Praw Ucznia. |
§ 2 |
Rzecznik Praw Ucznia jest powołany przez Dyrektora szkoły (z zachowaniem procedury §1) na wniosek Samorządu Uczniowskiego. |
§ 3 |
Rzecznik Praw Ucznia może być odwołany przez Dyrektora szkoły: |
§ 4 |
Kadencja Rzecznika Praw Ucznia trwa 3 lata. |
§ 5 |
Rzecznik Praw Ucznia działa na podstawie Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego i Konwencji Praw Dziecka. Jego główna rola polega na aktywnym ingerowaniu w życie szkoły wszędzie tam, gdzie naruszane są prawa ucznia i inicjowaniu działań mających na celu obronę praw dziecka. |
§ 6 |
Do właściwości Rzecznika Praw Ucznia należy w szczególności: |
§ 7 |
Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do: |
§ 8 |
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń: |
§ 9 |
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel: |
§10 |
Rzecznik praw Ucznia informuje każdorazowo zainteresowane strony o podjętych przez siebie działaniach, zmierzających do rozwiązania konfliktu. |
Konwencja Praw Dziecka
(fragmenty)
Konwencja informuje, że wszyscy są równi bez względu na: rasę, kolor skóry, płeć, pochodzenie społeczne, cenzus majątkowy, języka, religię, poglądy polityczne. |
|
Art.13 |
Dziecko ma prawo do swobodnej wypowiedzi, czyli poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji oraz idei, wszelkiego rozwoju w formie ustnej, pisemnej bądź za pomocą druku, w formie artystycznej lub innej - według wyboru dziecka. |
Art.14 |
Dziecko ma prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania. |
Art.15 |
Dziecko ma prawo do swobodnego zrzeszania się oraz wolności pokojowych zgromadzeń. |
Art.17 |
Państwo umożliwia dziecku dostęp do informacji oraz materiałów pochodzących z różnorodnych źródeł krajowych i międzynarodowych. |
Art.18 |
Rodzice (prawni opiekunowie) ponoszą wspólną odpowiedzialność za wychowanie dziecka. |
Art.19 |
Dziecko ma prawo do ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, krzywdą lub zaniedbaniem, złym traktowaniem lub wyzyskiem, bądź wykorzystaniem seksualnym. |
Art.20 |
Dziecko pozbawione czasowo lub na stałe swego środowiska rodzinnego lub gdy ze względu na swoje dobro nie może pozostawać w tym środowisku, ma prawo do specjalnej ochrony i pomocy ze strony państwa. |
Art.23 |
Dziecko psychicznie lub fizycznie niepełnosprawne ma zapewnioną pełnię normalnego życia w warunkach gwarantujących mu godność, umożliwiających osiągnięcie niezależności oraz ułatwiających aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa. |
Art.28 |
Państwo będzie popierało i rozwijało międzynarodową współpracę w dziedzinie oświaty, w szczególności w celu przyczynienia się do zlikwidowania ignorancji i analfabetyzmu na świecie oraz ułatwienia dostępu do wiedzy naukowo-technicznej. |
Art.29 |
Nauka dziecka będzie ukierunkowana na : |
Art.33 |
Państwo zapewnia dziecku ochronę przed nielegalnym używaniem środków narkotycznych i substancji psychotropowych, zgodnie z ich zdefiniowaniem w odpowiednich umowach międzynarodowych. |