Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Tydzień Języka Ojczystego

Tydzień Języka Ojczystego

21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Został on ustanowiony przez UNESCO w 1999r. w celu upamiętnienia tragicznego wydarzenia, do którego doszło w 1952 r.     w Dhace. Zginęło wówczas pięciu studentów, domagających się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Aby podkreślić, jak wielka jest różnorodność i wartość języków ojczystych: regionalnych, narodowych, oficjalnych i nieoficjalnych, w Szkole Podstawowej nr 2 im. Ignacego Krasickiego w Malborku obchodzono nie „Dzień” a „Tydzień Języka Ojczystego”. Zespół humanistyczny „Dwójki” przygotował cykl zajęć do realizacji w ciągu całego tygodnia.

 

Poniedziałek to Dzień Postaci Literackich

Uczniowie klas 4-8 wzięli udział w zabawie w „przebieranki” w znane postacie literackie – bohaterów powieści, mitu, legendy, baśni, komiksu, których znamy z różnych książek nie tyko polskich, ale także tych przetłumaczonych z innych języków na język ojczysty. Na szkolnych korytarzach tego dnia pojawili się m.in. Pan Kleks i Ania z Zielonego Wzgórza (w kilku wcieleniach), Kubuś Puchatek, Szewczyk Dratewka, Pinokio, Sherlock Holmes, Harry Potter i Hermiona i inni. W zabawie wzięli udział nawet ci, którzy książki czytają niechętnie.

Wtorek – dyktando biegane, czyli połączenie ruchu i naturalnej dziecięcej radości oraz świetna motywacja do zdobywania wiedzy.

Uczniowie mieli za zadanie podbiec do tekstu dyktanda na drugi koniec sali, zapamiętać jak najwięcej,    a następnie wrócić do swojej ławki i wpisać do zeszytu to, co zapamiętali. W poszczególnych klasach uczniowie pracowali w grupach składających się z „pisarza” zapisującego tekst i 2-3 „biegaczy” zapamiętujących tekst i dyktujących „pisarzowi”. Taka forma dyktanda przypadła do gustu nawet tym, którzy nie lubią ortografii.

 

Środa – Reklama języka ojczystego

Tego dnia na korytarzach szkolnych pojawiły się plakaty (wykonane wcześniej na lekcjach GDDW)       z hasłami i sloganami reklamującymi język ojczysty. Ponadto na zajęciach bibliotecznych i lekcjach języka polskiego uczniowie „bawili się” językiem ojczystym, stosując łamańce językowe, grając w „Wisielca”    i kalambury.

 

Czwartek – „T-raperzy znad Wisły”

Na dużych przerwach uczniowie mogli posłuchać piosenek w stylu rap, przedstawiających historię Polski  i polskich królów.

 

Piątek – apel okazji Dnia Języka Ojczystego

 

Ponadto:

 

·        Szkolny zespół „Fantazja” zaprezentował piosenki z filmu „Akademia Pana Kleksa”.

 

·        Na lekcjach muzyki uczniowie wykonywali piosenki z gatunku poezji śpiewanej.

 

·        Na lekcjach plastyki dzieci wykonywały ilustrację do wybranej lektury szkolnej.

 

·        Biblioteka szkolna zorganizowała konkurs czytelniczy „Opowiedz mi o swojej książce”.

 

·        Nauczyciele języków obcych przedstawili, w formie gazetki, zapożyczenia językowe.

Tekst : Elżbieta Kazimierczyk

Zdjęcia : Sebastian Olszewski, Daria Banaszwska, Helena Polkowska

Data dodania: 2024-02-25 20:11:39
Data edycji: 2024-02-25 20:31:27
Ilość wyświetleń: 411
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej